Nutná pracovní hygiena u počítače, aneb některé důsledky technologického vývoje

Jako člověk počítačový se potýkám s určitými projevy takového způsobu života. Ohrožuje mne obezita, oslabené svalstvo a poškození držení těla, poškození zraku, kardiovaskulární problémy vyplývající z dlouhodobě nízké tepové frekvence, problémy se spánkem, sociální exkluze a podobně. Lze s těmito riziky bojovat? Samozřejmě! Základem je jistá duševní a tělesná hygiena u počítače. Jelikož jsem člověk technického typu, hledám i technický berličky a řešení. Zde je několik z nich. Fitness tracker – jako vánoční dárek jsem dostal fitness náramek Mi Band 2 – cenově dostupné řešení, které mě upozorní na nízkou aktivitu – pokud dlouho sedím, náramek zavibruje – známka toho, že bych se měl začít hýbat – ideální příležitost se zvednout ze židle, udělat pár cviků, jít se napít, dát si svačinku, vyvenčit pejska a ujít nějaký ten kilometr, abych denně ušel alespoň 8 000 kroků. Rovněž mi pomáhá měřit tepovou frekvenci a „do koláče aktivit“ dostat aerobní činnost. Svalstvo a držení těla – kvalitní kancelářské křeslo je základ. Nicméně například trenér 6 pack od Runtastic mi pomáhá dodržovat cvičební režim a posilovat břišní a zádové svalstvo tak, aby mé tělesné jádro bylo pevnější. Poškození zraku – zde není nic lepšího než se občas zahledět do horizontu a odpočinout si od monitoru. Problémy se spánkem – zde hraje velkou roli produkce melatoninu. Modře zářící obrazovky jsou světelným spektrem blíže ke slunci a naše tělo si tak myslí, že je stále den. Proto je nutné, především pokud pracujete v noci, upravit teplotu barev. K tomu se náramně hodí aplikace F.lux. Existují také alternativy jako Redlight (i pro linux) a Twilight (pro telefony). Tuto vychytávku již používám třetím rokem a popravdě řečeno – modrá obrazovka v noci mi již opravdu nechybí. Samozřejmě je nevhodné pracovat během aktivního filtru s grafikou. Hygiena u počítače je základem zdraví a kvalitně vykonané práce.

Hygiena u počítače

(Visited 12 times, 1 visits today)